Főoldal   Ország infók   Útravaló   Rólunk   Csirkefej
Ajánlott böngésző:
FireFox 2.x

Bejelentkezés






Elfelejtettem a jelszavam
Regisztrálom magam

Támogatóink

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Közlekedés a közel 2 millió Paykan országában (I. rész) Nyomtat E-mail
Közel-Kelet - Irán
2007 March 21, Wednesday
Sokan és sokféleképpen jellemezték már Irán közlekedését (örültek háza, reménytelen, agyament, életveszélyes, stb.), amely vélemények nagy részével nem értünk egyet, de annyi bizonyos, hogy egyedülálló kaland az országban közlekedni. Annak eldöntésére, hogy készen állsz-e az Iránban történő járművezetésre, álljon itt egy rövid részlet a külföldieknek szóló - nem hivatalos, de gyakorlati tapasztalatokra épülő - iráni KRESZ vizsgából...


1. Mi jelzi a 30 km/h sebesség korlátozást Iránban?
 a) Kör alakú tábla, piros szegéllyel, benne 30 felirat arab, illetve latin számjegyekkel.
 b) Egy méter széles, húsz centi magas fekvőrendőr.

2. Kijelölt gyalogos-átkelőhelyhez közelít, amelyen gyalogosok kelnek át. Mit tesz ebben az esetben?
 a) Lassítok, illetve szükség esetén megállok, így biztosítva a gyalogosok zavartalan áthaladását.
 b) Rájuk villogok / dudálok, továbbá az áthaladást felgyorsítandó növelem sebességem.
 c) Bármiféle jelzés nélkül, egyenletes tempóban elhajtok közöttük, vigyázva arra, hogy a visszapillantó tükrök - ha léteznek - ne hajoljanak be.

3. Mi alapján határozza meg az elsőbbségi viszonyokat körforgalomban?
 a) A viszonyokat az elsőbbség adásra vonatkozó táblák jelzik, illetve azok hiányában jobb kéz szabály érvényes.
 b) A nagyobb méretű járműnek van elsőbbsége.
 c) A gyorsabban haladó járműnek van elsőbbsége.
 d) Mivel a körforgalomban mindenki arra megy, amerre tud (vagyis amerre semmi nem akadályozza a haladást), nem alakulnak ki ütközési pontok. Ennek megfelelően a gyakorlatban az elsőbbségi viszonyok sem értelmezhetőek.

4. Miből állapítható meg, hogy az Ön előtt haladó járművet nő vezeti?
 a) A jármú normálisan követi a forgalom ritmusát, nem tolakodik, és esetleges megelőzését irányjelzővel segíti.
 b) E tény nem állapítható meg.
 c) Iránban a nők nem vezethetnek.

MEGOLDÁSOK
1. Az a) válasz komoly hiba (0 pont), mivel a tábla figyelembe vételével - a helyi viszonyok között - feltartja a közlekedés többi résztvevőjét. A helyes válasz a b), ami 2 pontot ér.

2. Az a) válasz -2 pontot jelent, mivel erre a reakcióra senki nem számít, így közvetlen balesetveszélyt alakíthat ki.
A b) válasz szintén nem megfelelő (0 pont), mivel az irániak nem villognak vagy dudálnak indokolatlanul.
A helyes és megszokott eljárás a c), amelyért 3 pont jár.

3. Az a) válasz alapján nem javasolt a közlekedés, mivel így rendkívül sok időt venne igénybe (0 pont).
A b) és c) pontban leírtak alkalmazásával komolyabb probléma nem érhet (1-1 pont), de a tökéletes megoldás megfigyeléseink szerint a d) válasz, amely 3 pontot ér.

4. A helyes válasz az a) (2 pont). A b) opció választása 0 pontot jelent, míg a c) 2 pont levonását vonja maga után.

ÉRTÉKELÉS
3 pontig: Sajnos - vagy szerencséjére - ez a vizsgája nem sikerült. Ha elhatározása az Iránban való vezetés tekintetében komoly, kezdésnek szerezzen egy kis dél-európai gyakorlatot (például Nápoly, vagy Róma)
4-7 pont között: Nem rossz, de egy kis továbbképzés még nem árthat, valamely arab ország fővárosában (javaslataink Tunisz, esetleg Kairó)
8 ponttól: Gratulálunk. A továbbiakban ismertetésre kerülő szabályok figyelembevételével - ha szereti a kihívásokat - akár bele is vághat az iráni járművezetésbe.

Komolyabbra fordítva a szót tény, hogy Irán a világ egyik legrosszabb baleseti statisztikájával rendelkezik.
A bejelentett, személyi sérüléssel járó balesetek száma minden évben meghaladja a 200.000-t, és senki nem tudja, hány eset marad ismeretlen. Az iráni naptár szerint 1382 első hat hónapjában (~2003. márciustól-augusztusig) a hivatalos adatok szerint 13.570 ember halt meg az utakon.

A leírtak ellenére úgy gondoljuk, hogy az irániak technikai szempontból (járműkezelés, reakcióidő, stb.) nagyon jól vezetnek.
A klasszikus értelemben vett közlekedési szabályok betartása gyakorlatilag ismeretlen fogalom az országban (villogó rendőrautó előzése, nem belátható hegyi útszakaszon, záróvonalon keresztül gond nélkül belefér - ezt sikerült felvennünk ;)), ennél azonban nagyobb problémának tartjuk, hogy a járművezetők általában nincsenek tekintettel a közlekedés többi résztvevőjének érdekeire (kereszteződések eltorlaszolása, még a hivatásos sofőrök által is).

Ha ezek után kedvet kaptál képességeid kipróbálására és kipróbálod a vezetést Iránban, akkor ne hagyd ki a számunkra felejthetetlen emléket okozó Chalus-Karaj útszakaszt (lehetőleg hétvégén, sötétedés után), valamint feltétlenül próbáld ki, hogy milyen a nagyvárosi közlekedés (Teherán, esetleg Tabriz).

Technikai részletekről, illetve hasznos tippekről következő írásunkban olvashatsz.


A hozzászóláshoz jelentkezz be, vagy regisztrálj, ha még nem tetted!
 
< < <   > > >