Főoldal   Ország infók   Útravaló   Rólunk   Csirkefej
Ajánlott böngésző:
FireFox 2.x

Bejelentkezés






Elfelejtettem a jelszavam
Regisztrálom magam

Támogatóink

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Közlekedés II rész: Hasznos tudnivalók Nyomtat E-mail
Közel-Kelet - Irán
2007 March 21, Wednesday
Irán úthálózata kiválóan fejlett: a nagyobb városokat autópályák kötik össze, nem ritkák a 2x2 sávos gyorsforgalmi utak, és a -hegyi szakaszok kivételével a normál utak is viszonylag szélesek. Az út minőségével sehol nem volt problémánk, és az északi területeken a hó eltakarítás is normálisan működött.
A fontosabb útvonalakon az útirányjelző táblák arab, és latin betűs változata egyaránt megtalálható, és jól követhetően vannak elhelyezve. A kisebb mellékutakon az angol nyelvűek már hiányoznak, de szükség esetén a helybeliek szívesen segítenek, és - Indiával ellentétben - pontos információkkal látnak el.
A nagyvárosok megfelelő kivezető útjainak megtalálása szintén nem okoz különösebb nehézséget.

Az üzemanyagáraknak köszönhetően a városokban jelentős a forgalom, de a települések között - talán a nagy távolságságoknak is köszönhetően - jól lehet haladni.
Az autópályákon kapus díjfizető rendszer működik. Egy 100 km-es szakasz díja ~3-4.000 Rial, ami csak az üzemanyagárakkal összevetve jelentős.

Az iráni sofőrök technikai értelemben nagyon jól vezetnek, de a még ésszerű és indokolt közlekedési szabályokat is hihetetlen mértékben hagyják figyelmen kívül. A tapasztalatainkat nehéz szavakba önteni, így az első részben leírtakat csak egy gondolattal egészítenénk ki: Irán közlekedési kultúrája nem az észak-európai, hanem az arab / délkelet-ázsiai szokásokat követi egy nagyon fontos különbséggel. Az olcsó üzemanyagáraknak és a viszonylagos társadalmi jólétnek köszönhetően Iránban hiányoznak azok a forgalomlassító tényezők az úttestről (gyalogosok, kerékpárosok, kézikocsik, riksák, tuk-tukok, traktorok, illetve tevék, szamarak és az általuk vontatott kocsik), amelyek az adott régiókban egy zsúfolt, de kis sebességgel (jellemzően 20-40 km/h) történő közlekedést eredményeznek. Az ebben a környezetben elkövetett hibák maximum kisebb koccanásokat, illetve kétkerekű járművek felborulását eredményezik, de Iránban, ahol a városi forgalom sebesség 60-90 km/h között mozog, és a járművek nagy részének aktív/passzív biztonsági berendezései nem érik el a nyugat-európai színvonalat, már súlyos személyi sérülésekkel járó balesetekhez vezetnek.
Ott tartózkodásunk alatt legalább tíz karambolt láttunk, amely közül a kisebb koccanásokat egyszerű kiabálással intézik el, súlyosabb esetben pedig rendőri helyszínelés történik. A kiérkező mentőautók felszereltsége számunkra megfelelőnek tűnt.

A benzinkutakról fontos tudni, hogy nagy részük nem árusít gázolajat, mivel a személyautók - kisebb áruszállítókat, terepjárókat és pick-up-okat is beleértve - benzinmotorral rendelkeznek. Diesel autóval jellemzően csak a városokon kívüli kutakon lehet tankolni, amelyek előtt tekintélyes teherautó sor várakozik. (A török határ utáni első kúton legalább 50 kamiont, de a lejobb esetben is 4-5 teherautót láttunk.) Szerencsére sem a sofőrök, sem a kutasok nem várják el, hogy végigvárjuk a nem ritkán 800 litert elnyelő monstrumok tankolását, így bátran a sor elejére mehetünk, és 2-300 Ft-nak megfelelő Rial kifizetése után teli tankkal gurulhatunk tovább. (Mivel még leírni is jól esik, még egyszer az üzemanyagárak: gázolaj - 165 Rial, benzin - 800 Rial. Érdekes, hogy még így is nagyon sok gázos autót láttunk!)


A járműpark az embargónak köszönhetően egyedi képet mutat. Egyfelől a régebbi külföldi (angol, francia, német) modellek helyi gyártású változatai, másrészről a Távol-Keletről, elsősorban Kínából importált autók dominálnak.
Az első csoport legjelentősebb tagjai a következők:
    - Paykan,
    - Peugeot 206 (gyártósorát látogatásunk előtt nem sokkal adták át), és 405 (Peugeot Pars-ként),
    - Iran Khodro Samand (Kínai együttműködés alapján),
    - mikrobuszok és buszok frontján Iran National néven a Mercedes 70-es évekbeli típusai,
    - pickup-ok között a szinte kivétel kék színű, 2 literes benzinmotorral szerelt, három néven futó - Nissan Junior (ez lehet az erdeti), Saipa 24 (a kínában gyártott változat), Zayandeh 24 (a helyi összeszerelés) - de egymással a feliratok kivételével teljesen megegyezőnek tűnő gépcsodák a legelterjedtebbek,
    - terepjárókból pedig a Land Rover Seris III továbbfejlesztése alapján Iránban készülő Pazhan-okat láthatunk a legtöbbet.
A második csoport legfontosabb képviselője a közeljövő új Paykan-ja, a két néven futó Kia Pride / Saipa Saba. Mellettük a Saipa 5 néven gyártott Renault 5-ök érdemelnek említést, illetve jó néhány 2700 cc-s, benzines Toyota Hilux-ot láttunk.
Az újabb kamionok között a Volvo (BH7) tűnik befutónak, de a 70-es évekből még használatban maradt amerikai Mack-ek, és csőrős Internationel-ek jelentik az igazi különlegességeket.
Ha valaki rózsaszín Ikaruszokat Laughing szeretne látni, annak is egyszerű a dolga, Teheránban ugyanis még jó néhány biztosítja a városi tömegközlekedést.

A rendőrök nem igazán foglalkoznak a közlekedési szabályok betartatásával. Igazoltatásokat nem láttunk, sebességméréssel egyszer találkoztunk a Teherán-Qom közötti autópálya egyik fizetőkapuja előtt. Teheránban ugyan egyszer megállítottak minket egy nem teljesen szabályos, de a helyi viszonyok között bevett gyakorlatnak számító kikanyarodás miatt, de miután előkerült a túlbuzgó rendőr felettese, és látta, hogy külföldiek vagyunk simán elengedtek.
Mindenesetre nem árt tudni, hogy a járőrkocsik fehérek, zöld csíkkal az oldalukon. Típusukat tekintve a beszerzés időpontjától függően Paykan-ok, vagy Iran Khodro Samand-ok. A gyorsforgalmi utak mentén pedig néhány éves dupla kereklámpás E320-as Mercik teljesítenek szolgálatot.

Külföldi rendszámú autó beviteléhez Carnet de Passage szükséges.
A magyar kötelező gépjármű felelősség biztosítás (KGFB) Iránban is érvényes, de az ennek érvényességét igazoló - a saját biztosítódtól díjmentesen igényelhető - Nemzetközi Gépjármű Biztosítási Kártyát (jól ismert nevén: nemzetközi zöldkáryát), illetve az elvileg szintén szükséges Nemzetközi Gépjármű Vezetői Engedélyt nem kérték az országba történő belépéskor.
A határátkelés egyébként egyszerűen, a segítőkész határőrökkel / vámosokkal viccelődve zajlott, és gyorsan elröppent a 1,5 óra.

Annak, aki 10 napnál tovább szeretné külföldi rendszámú autóját használni az országban, elvileg iráni rendszámot kell vásárolnia, a határon a vámosoktól kapott papír felhasználásával. Az ügyintézés csak a dokumentumban szereplő nagyváros rendőrségén lehetséges, a költség - állítólag - néhány 10 USD-nek megfelelő Rial.
Mi ezzel nem foglalkoztunk, mivel nem akartuk az életünket bonyolítani, ráadásul úgy véltük, hogy előnyösebb egy külföldi rendszámú autóval utazni.

Tipp: A török-iráni (Gürbulak-Bazargan) határ egyik oldalán sem érdemes a nem hivatalos pénzváltóknál rial-t venni, ugyanis nagyon kolytalan árfolyamokat kínálnak. Az iráni oldalon, a határőrség épületében található EURO-t és USD-t igen, de török lírát nem váltó bank korrekt - bár a teheráninál kicsit alacsonyabb - árakkal dolgozik. (A leírtaknak megfelelően annak, aki nem Törökországon keresztül tervezi a hazatérést célszerű az összes líráját elkölteni / korábban visszaváltani, mivel Iránban csak jelentős veszteséggel lehet tőle megszabadulni.)
Tipp 2: Az már az eddig leírtakból is kiderült, hogy a határra üres tankkal érdemes érkezni. A disel autót vezetők azonban vegyék figyelembe, hogy az első gázolajat is árusító kutat mi Bazargan után, a határtól közel 20 km-re találtuk meg.

Benyomásainkat összefoglalva Iránt optimális célpontnak tartjuk a kalandokat és érdekességeket kedvelő autós utazók számára. Hazánktól még túl messze (3 nap vezetéssel elérhető), bármilyen autóval könnyedén bejárható, és egészen különleges látnivalókat kínál.
Bár nagyobb valószínűséggel szenvedhetünk balesetet, mint Magyarországon, de úgy véljük, hogy a kockázat minimális odafigyeléssel csökkenthető és ráadásként még a kötelező felelősségbiztosításunk is érvényes. A carnet pedig ne riasszon el senkit: megszerezni egyszerű, a letét - ha nem történik semmi - visszajár, a költsége pedig pár tankolás után megtérül.


A hozzászóláshoz jelentkezz be, vagy regisztrálj, ha még nem tetted!
 
< < <